داروی کاناگلیفلوزین با کاهش خطر بیماریهای قلبی و افزایش قطع عضو مرتبط است

13 ژوئن 2017- کاناگلیفلوزین داروی دیابت نوع 2 که با نام تجاری Invokana عرضه می‌شود با کاهش خطر حملات قلبی و سکته و افزایش خطر قطع عضو در ارتباط است.

این اطلاعات جدید که از دو مطالعه‌ی مجزا استخراج شده است، در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا  ارائه گردید. در مطالعه‌ی ارزیابی قلبی عروقی کاناگلیفلوزین(CANVAS)، محققان اثرات این دارو را بر بیماری قلبی و خطر سکته‌ی مغزی ارزیایی کردند. در یک مطالعه‌ی دیگر بنام کارآزمایی نقاط پایانی کلیوی CANVAS یا CANVAS-R محققان به بررسی اثرات این دارو بر بیماریهای کلیوی پرداختند.

در این مطالعات که در استرالیا انجام گردید، 10 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بطور تصادفی تحت درمان با کاناگلیفلوزین یا دارونما برای متوسط 188 هفته قرار گرفتند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کاناگلیفلوزین خطر بیماریهای قلبی عروقی را 14 درصد و همچنین خطر بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی را تا 33 درصد کاهش می‌دهد.

کاناگلیفلوزین دومین دارو از گروه دارویی مهار کننده‌های SGLT2 است که دارای فواید قلبی عروقی می‌باشد، سال گذشته، داروی امپاگلیفلوزین (Jardiance) به عنوان دارویی که دارای فواید قلبی عروقی می‌باشد، معرفی گردید.

پرفسور Neal از انستیتوی بهداشت جهانی George و محقق ارشد این پژوهش گفت: بیماری عروق کرونر قلب بزرگترین عامل مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاناگلیفلوزین نه تنها به طور چشمگیری خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد بلکه دارای فواید بسیار دیگری نیز می‌باشد، ما دریافتیم این دارو همچنین فشار خون را کاهش داده و منجر به کاهش وزن می‌شود.

نتایج تحقیق دوم نشان داد که استفاده از کاناگلیفلوزین سبب کاهش خطرات مرتبط با بیماری کلیوی  می‌گردد، اگر چه فواید آن از نظر آماری معنی دار نبود. از سوی دیگر خطر قطع عضو با مصرف این دارو به دو برابر افزایش می‌یابد که یک جنبه‌ی منفی برای آن محسوب می‌شود.

 پرفسور Neal افزود: ما نمی‌دانیم که چرا خطر قطع عضو با مصرف این دارو افزایش می‌یابد و به همین دلیل به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

 این یافته‌ها در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/type-2-diabetes-drug-canagliflozin-shows-lower-heart-risk-but-greater-amputations-92823516.html